Even voorstellen

Beste lezers,

Mijn naam is Laura Lohuis en ik ben nieuw bij FysioMedics! Ik ben Medical Personal Trainer en zoals je wellicht hebt gelezen ga ik mij binnen FysioMedics bezig houden met Sportgezondheid. Sportgezondheid omvat:

  • Personal training; afvallen, aankomen, gezondere levensstijl
  • Medical (personal) training; sterker worden tijdens of na een blessure
  • Performance (personal) training; beter worden op topsport niveau
  • Health check-ups; hoe fit ben jij eigenlijk?
  • Leren sportgerelateerde doelen te maken
  • Aanpassen van jouw huidige levensstijl naar een gezondere levensstijl. En dit te kunnen handhaven.
  • Sportspreekuren
  • Voedingsspreekuren

En natuurlijk voeding, en daar ga ik jullie alvast wat meer over vertellen tijdens de blogs die ik hier ga schrijven!

Een gezondere wereld begint bij jezelf

Al die lekkernijen, de supermarkten liggen er vol mee en je wordt er mee overspoeld op televisie. Wat heb jij allemaal in huis aan spullen? Of gun je jezelf nooit iets lekkers?

Had jij jezelf doelen gesteld voor 2020? Het jaar is natuurlijk wel een ietsiepietsie anders gelopen dan we ons allemaal voorgesteld hadden ☹. Sportscholen die dicht waren, de meeste mensen zijn massaal gaan hardlopen en de Decathlon en andere sportwinkels waren zo goed als leeggekocht. Dus iedereen heeft volgens mij inmiddels een sportschool thuis 😊.

Wat zijn jouw (gezonde) doelen?
Hoe sportief ben jij eigenlijk? En misschien nog wel belangrijker: hoe gezond ben jij? Heb jij doelen gesteld die je vervolgens (na een paar maanden aanhouden) weer in de wind hebt geslagen omdat je geen resultaat zag? Daag je jezelf wel voldoende uit dan? En nog een vraag: WEET jij hoe je jezelf moet uitdagen?

De kracht van voeding
Voeding is onlosmakelijk verbonden met training. Want waarom lukt het je wel om de knop om te zetten en naar de sportschool te gaan, maar niet om je voeding aan te passen? En herken je de gedachten: ‘maar als ik train, mag ik wel dat gebakje eten’ of ‘ach ik ga vanavond trainen, dan sport ik het er wel weer af’. Ja.. helaas gaan de calorieën er niet zo snel af als dat je ze eraan eet. Een blikje normale cola bevat ongeveer 140 calorieën, om dit te verbranden moet je ongeveer 30 minuten hardlopen. Voor een pizza (van ongeveer 800 kcal) moet je ca. 1,5 uur aan krachttraining doen om dit eraf te sporten. Dus je kunt sporten wat je wilt, maar als je teveel calorieën eet en er te weinig verbrandt, no magic is gonna happen en blijft die weegschaal steeds dezelfde getalletjes aangeven (of zelfs meer 😉).

Het is dan ook zo dat 80% voeding is en 20% training. Heb jij enig idee hoeveel suikers je per dag inneemt? En weet jij hoeveel calorieën je verbrand op een dag en hoeveel je binnen krijgt? Of eet je misschien te weinig? Want ook als je denkt heel gezond te eten en nooit snoept en 3x per dag een maaltijd inneemt, kun je aankomen! Daarom is het ontzettend belangrijk nooit, zomaar iets te doen of je voeding in 1x drastisch om te slaan, ga daar niet zelf in lopen jojoën, maar schakel hulp in van een professional (www.fysiomedics.nl).

Doelen behalen, maar ook vasthouden
Maar de vraag die ik regelmatig krijg: Laura, mag ik nog wel een keer een patatje eten? Of mag ik nog wel uiteten gaan? Of moet ik daarmee wachten tot ons traject voorbij is? Het antwoord op die vraag is: JA! Natuurlijk mag je nog een patatje eten of een gebakje op je eigen verjaardag en nee daar hoef je zeker niet mee te wachten tot ons traject voorbij is! Want, JA je kunt ook afvallen als je patat, pizza, snoep, koek, gebak, pindakaas, pasta, of whatever eet. En ik wil juist heel graag dat je dat eet. Want mijn doel is niet dat jij een crash-dieet doet voor een bepaalde tijd, dat zou in sommige gevallen wel de makkelijkste manier zijn om zo snel mogelijk kilo’s kwijt te raken, maar ook de meest niet-effectieve manier en vooral niet voor de langere termijn. Mijn doel is, dat jij je levensstijl aanpast op een leuke en gezonde manier en dit de rest van je leven aan kunt houden.

Natuurlijk het liefst wel de gezondere versies en niet met geraffineerde suikers. En hoe zit het dan met koolhydraten? Veel mensen willen juist hun koolhydraten verminderen om af te vallen en slaan daarmee door in een Keto-dieet. Dit houdt in dat je helemaal geen koolhydraten meer eet met als doel om af te vallen. Maar ook dit is een crash-dieet en zodra je weer wat koolhydraten gaat toevoegen aan je voeding, zul je merken dat je aankomt. En misschien wel het dubbele van wat je bent afgevallen. En de gouden regel is: iedereen is anders en ieder lichaam reageert anders. Hoe het met koolhydraten, vetten en eiwitten precies zit, ga ik in een volgende blog over verder!

Ik heb wel heel veel vragen gesteld he! Maar probeer ze eens te beantwoorden. Wat voor nu belangrijk is: kies een doel wat je wilt bereiken. Dat kan variëren in: aankomen en spiermassa opbouwen, afvallen en vetmassa kwijtraken, een levensstijl vinden met voeding waarbij je je lekker voelt, fitter/energieker worden met de juiste trainingen en/of voeding. Wat je ook wilt bereiken de juiste mindset is het belangrijkst. En ik weet dat je je doel gauw wilt bereiken, liever gisteren dan vandaag (i know 😉) maar het beste is dit in kleine stappen te doen. Komt het vanuit jezelf of hoor je voornamelijk vanuit je omgeving dat je wat aan je gezondheid moet doen? Doe het wanneer jij er klaar voor bent, en ga er dan voor de volle 200% voor!

Kennis maken

Wil je meer informatie hierover en wil jij geholpen worden met een leuke en gezonde levensstijl? Neem dan contact op met mij, via laura@fysiomedics.nl. En dan kun jij eens kennis gaan maken met de beste en meest gezonde versie van jezelf!

Tot snel!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

WhatsApp chat