Top

Blog

FysioMedics core stability: presteer en voorkom blessures!

Heb jij je wel eens afgevraagd wat er in de sportzaal van jouw fysiotherapeut gebeurt? In dit blog gaan we in op de krachttraining van FysioMedics, met in het bijzonder aandacht voor core stability.

FysioMedics vindt core stability ontzettend belangrijk, omdat zowel in het dagelijks leven als tijdens fysieke inspanning een sterke core goed van pas komt. Lees snel verder voor vijf niet te missen oefeningen voor een verbeterde core stability!

1. Plank

Wist je dat het wereldrecord planken op vijf uur, vijftien minuten en vijftien seconden staat? Dit record hoef jij gelukkig niet te gaan verbreken bij FysioMedics, maar een goede plank gaan we wel bereiken samen! Een plank voer je uit door je lichaam op de tenen en ellebogen te laten steunen, de ellebogen rusten onder de schouders. Een goede plank zul je het meest voelen in de buikspieren, maar jouw hele lichaam is aan het werk tijdens deze oefening. Een variant voor de schuine buikspieren is de side plank, waarbij je met de zijkant van je lichaam richting de mat ligt. Bij zowel de gewone plank als de side plank kun je uitbreiden met bewegingen, zodat de core stability nog meer wordt aangesproken.

2. Birddog

Bij de uitvoering van de birddog of Superman (die vergelijking ga je snel snappen) werk je aan de bilspieren, hamstrings en spieren die bijdragen aan de core stability. Jouw beginpositie is met handen en knieën op de grond, waarbij de handen onder de schouders staan en de knieën onder de heupen. Je brengt tegelijkertijd jouw linkerhand naar voren en jouw linkerbeen naar achteren, zoals Superman er ook wel eens bij vliegt. Uiteraard wissel je links en rechts af. Je zult merken dat je moeite moet doen om de stabiliteit te behouden, dat is het moment dat jij jouw core stability aan het verbeteren bent!

3. Russian Twist

Met een Russian Twist werk je tegelijkertijd aan de rechte én schuine buikspieren. Wij vinden het dan ook een perfecte compound oefening voor core stability! De basishouding van de Russian Twist is zittend op de grond met het bovenlijf iets naar achteren gericht en de knieën in een softe hoek. Zorg dat je lichte spanning op de buikspieren voelt. Vervolgens roteer je jouw bovenlijf van links naar rechts, zodat de schuine buikspieren aan het werk gezet worden. De Russian Twist kan eenvoudig uitgebreid worden door een gewicht te gebruiken tijdens het roteren, of door de voeten iets van de grond te liften. Zorg wel dat de bewegingen vanuit de buikspieren blijven komen en niet vanuit de rug! Blessurepreventie is erg belangrijk voor FysioMedics, dus wij zorgen dat jij alle oefeningen op de juiste manier uitvoert.

4. Alternerende leg raise

De vierde oefening om jouw core stability te verbeteren is de alternerende leg raise. De beginpositie is liggend op je rug. Vanuit daar beweeg je eerst beide benen recht de lucht in, zodat ze in een hoek van 90 graden met de rest van je lijf komen. Vervolgens beweeg je één been langzaam naar beneden, tot vlak boven de grond. Het andere been blijft stil in die hoek! Breng het been weer terug de lucht in en breng je andere been omlaag. Dit wissel je constant af. De alternerende leg raise is een goede oefening voor zowel de onderste buikspieren als de mobiliteit van jouw heupen.

5. Squat

De squat is misschien wel de meest bekende oefening om de benen eens flink te trainen. Als beginpositie sta je met de benen op schouderbreedte. Vervolgens buig je door de knieën, alsof je op een stoel gaat zitten. Jouw knieën komen hierbij niet voorbij de tenen en jouw bovenlijf blijft recht. Vervolgens kom je weer omhoog naar de beginpositie. Met squatten train je vrijwel alle beenspieren, terwijl je ook je best moet doen om de romp stabiel te houden. De squat is op veel verschillende manieren uit te breiden. Zo kun je eenvoudig gewicht toevoegen om de oefening zwaarder te maken, of kun je jouw benen wijder zetten om de beenspieren iets anders te belasten.

De vijf core oefeningen die wij beschreven hebben vormen de basis voor een goede core stability, en mogen dus eigenlijk niet ontbreken in jouw routine! Tijdens het uitvoeren van deze vijf oefeningen is een fitnessmat vaak het enige wat je nodig hebt. Via het online trainingsprogramma van FysioMedics (FMS360) kun je deze basisoefeningen eenvoudig thuis oefenen. Dat is ontzettend leuk om te doen. Kortom: wacht niet en probeer het FysioMedics trainingsprogramma uit!

No Comments
Add Comment
Name*
Email*
Website

WhatsApp chat