Het effect van koolhydraten op je lichaam

Hoi allemaal! Welkom bij weer een nieuwe blog. De wereld om ons heen verandert in rap tempo. Corona ligt op de loer en we moeten goed voor onszelf zorgen. Alcohol hier, ontsmetting daar, 100x per dag goed je handen wassen (tot je geen vel op je handen meer hebt ). Dat is allemaal prima, maar wat ga je ervoor doen om ervoor te zorgen dat écht je immuunsysteem goed blijft werken? Of anders gezegd: wat moet je juist NIET doen?

Ik ga jullie vandaag een beetje wegwijs maken in de macronutriënten. En voor degene die niet weet wat dit zijn… Macronutriënten (ook wel ‘macro’s’) zijn koolhydraten, eiwitten en vetten. Macro betekent groot en nutriënten zijn voedingsstoffen. Het houdt dus in dat je lichaam deze voedingsstoffen in grote aantallen nodig heeft om goed te kunnen functioneren.

Verschillende soorten koolhydraten

Vandaag belicht ik de koolhydraten! Voor sommigen een boosdoener en voor sommigen een must! Feit is dat je hersenen koolhydraten nodig hebben om je denkvermogen optimaal te laten presteren. Koolhydraten leveren de helft van de dagelijkse benodigde energie voor je lichaam. En zijn samen met vetten brandstoffen voor je lichaam. Koolhydraten zijn:

– Suikers

– Zetmeel

– Vezels

Laten we de suikers eens onder de loep nemen… Er zijn 3 verschillende soorten suikers; glucose, fructose en galactose. Dit zijn de enkelvoudige suikers, ook wel monosachariden. De meervoudige suikers (disachariden en polysachariden) zijn vaak verbindingen van bovenstaande suikers.

In heel veel voedingsmiddelen zitten koolhydraten. Sommige mensen eten koolhydraatarm om gewicht kwijt te raken, echter is het volledig schrappen van koolhydraten niet goed voor je lichaam omdat je dan een heleboel vitamines en mineralen mist, maar ook vezels. In fruit en groente zitten ook koolhydraten.

Maar welke suikers zitten er nou in fruit? En hoeveel mag je daarvan eten? Teveel suikers is toch niet gezond? En…zijn suikers in koekjes nou net zo ongezond als de suikers in fruit?

Fructose

Fruit bestaat voornamelijk uit de suiker fructose en glucose. Fructose geeft van alle suikers de meeste zoetkracht. Volgens onderzoek aan de Harvard Medical School is fructose in fruit niet ongezond. Sterker nog: fruit is in bijna elke hoeveelheid goed voor je gezondheid. Fructose geeft pas problemen, indien dit aan voedingsmiddelen is toegevoegd in een andere vorm, bijvoorbeeld: tafelsuiker, rietsuiker, siroop e.d. Uit onderzoek blijkt dat zelfs bij inname van 20 stuks fruit per dag, dit geen negatieve gevolgen heeft voor de lever, bloeddruk en insulinewaarden. Mensen met insulineovergevoeligheid (diabetes) of met overgewicht wordt dit echter niet aangeraden! (bron: https://oersterk.nu)

Koolhydraten en de Glycemische index

Sommige koolhydraatrijke producten laten je bloedsuikerspiegel heel gauw stijgen en weer zakken, waardoor je je heel gauw na het nuttigen van deze voeding, flauw, futloos en energieloos gaat voelen (afbeelding hieronder snelle stijging bloedsuikerspiegel). Indien je veel voedingsmiddelen inneemt het een hoge glycemische index (hiera GI), stijgt je bloedsuikerspiegel snel. De GI zegt iets over de snelheid waarmee koolhydraten worden opgenomen in je bloed.

Hoe sneller het wordt opgenomen, hoe sneller je bloedsuikerspiegel stijgt en hoe eerder je weer een hongergevoel krijgt. Hoe lager de GI, hoe langzamer de bloedsuikerspiegel stijgt en hoe langer je verzadigd bent (zie afbeelding langzame bloedsuikerstijging). Producten met een GI van 70 of meer hebben een hoge GI. Een lage GI is een GI minder dan 55.

Daarnaast is het continu snel stijgen van de bloedsuikerspiegel erg slecht voor je gezondheid. Elke keer als je bloedsuikerspiegel stijgt, geeft je alvleesklier het hormoon insuline af. Met als gevolg dat de insuline receptoren die zich in de cellen bevinden, steeds gevoeliger worden voor insuline. Dit heet: insuline resistentie. Je lichaam gaat hierdoor steeds meer insuline aanmaken, tot dat je alvleesklier de hoge hoeveelheden insuline niet meer kan produceren. Uiteindelijk leidt dit tot diabetes type 2, maar ook tot hart- en vaatziekten, ontstekingen in je lichaam, depressie, dementie, snelle veroudering en in ernstige gevallen (en helaas steeds vaker voorkomende gevallen) kanker.

Om langer een verzadigd gevoel te hebben, en om ervoor te zorgen dat je niet om het halve uur weer trek krijgt, is het van belang voedingsmiddelen te nuttigen met een lage GI.

Nou…een heleboel stof om over na te denken. Veel mensen denken: ik eet wel gezond en ‘ach wat maakt dat ene koekje nou uit’. Maar als je dat elke keer denkt, maakt het een heleboel uit. Mensen komen er pas achter op het moment dat het écht serieus wordt en je lichaam tegen gaat stribbelen en je dus ziek wordt. Dan pas ga je denken ‘nu moet ik iets doen aan mijn gezondheid’. Maar in vele gevallen is het dan echt te laat. Doe er iets aan voordat je iets merkt aan je lichaam! Feit is dat vanaf je 30e je je lichaam écht moet helpen, omdat processen in je lichaam dan gaan veranderen! Dus: wacht niet te lang met een gezonde levensstijl, maar pas het gelijk toe! Zorg voor je lichaam, vooral in deze tijd!!

Wil je meer informatie over producten met een lage GI en welke voeding het beste bij jouw levensstijl past?

Plan een voedingsconsult

Neem dan contact met me op (laura@fysiomedics.nl) om een voedingsconsult in te plannen in Enschede of Oldenzaal en om jouw levensstijl eens onder de loep te nemen. Met een aantal kleine aanpassingen, zul jij je fitter en energieker voelen dan ooit tevoren!

Take care!
Laura

Tags: ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

WhatsApp chat