Morbus Sever voetklachten fysiotherapie

Morbus Sever wordt ook wel de ziekte van Sever of de ziekte van Sever Schinz genoemd. In de volksmond noemen we het hakpijn. Wanneer je last hebt van Morbus Sever heb je last van een ontstoken hielbeen. Morbus Sever komt meestal voor bij jongeren tussen de zeven en vijftien jaar oud.

Oorzaken lastig te achterhalen

Bij een kind in de groei is de groeischijf achter het hielbeen extra kwetsbaar. De groeischijf in het hielbeen is vooral gevoelig tijdens het lopen/belasten. Hoe Morbus Sever precies ontstaat is lastig te achterhalen. Wel weten we dat andere aandoeningen aan de voet de klachten van Morbus Sever kunnen versterken.

Behandeling van Morbus Sever

Ontlasten

Meestal gaan de klachten van Morbus Sever vanzelf over als de kind uit de groeifase komt. De beste behandeling voor Morbus Sever is rust. De ervaring leert dat de klachten dan vanzelf over gaan. 2 tot 3 maanden rust is meestal toereikend. Na deze rustperiode bouw je de intensiteit van trainingen/belasting geleidelijk weer op.

Zooltjes en rekoefeningen als verlichting

Rust houden voor een kind is niet altijd even makkelijk. Daarom kunnen de klachten verlicht worden met zooltjes en siliconenhakjes totdat het kind uit de grootste groeifase is. De zolen zorgen voor steun en correctie bij een eventuele afwijkende voetstand. Verder kunnen rekoefeningen aan de achillespees helpen.

Operatieve behandeling niet toereikend

Morbus Sever wordt niet operatief behandeld. Als gezegd biedt rust de beste uitkomst voor deze aandoening.