Shin Splint

Heb je last van zere scheenbenen tijdens of na het hardlopen? De kans is dan groot dat je last hebt van een typische hardloop blessure, namelijk shin splints.
Shin splints is een verzamelnaam waar meerdere blessures en pijntjes van het scheenbeen onder vallen. De variant die het meeste voorkomt is dat er een ontsteking optreedt in het botvlies van het scheenbeen. Shin splints wordt ook wel beenvlies ontsteking, springschenen of mediaal tibiaal stress syndroom genoemd. Het wordt veroorzaakt door overbelasting of door het dragen van slechte schoenen. Slechte schoenen kunnen schoenen zijn die niet bij je voet passen of waarmee te lang wordt doorgelopen. Overbelasting kun je voorkomen door met variatie te trainen. Het is ook van groot belang dat de trainingsintensiteit op een juiste manier wordt opgebouwd.

PIJNLIJKE SCHEENBENEN BIJ HET HARDLOPEN

Bij het lopen met pijnlijke scheenbenen gaat de lol van het hardlopen er snel af. Dit is erg jammer, want de blessure is met goed advies en een juiste opbouw goed te genezen en te voorkomen. De pijn wordt vaak gevoeld boven de enkel aan de binnenkant van het scheenbeen. Door je te laten begeleiden door een fysiotherapeut, die voor jou een persoonlijk schema maakt en kijkt hoe je loopt, kan de blessure worden verholpen. Het is namelijk een typische overbelastingsblessure die wordt veroorzaakt door:

  • Overgewicht: Bij elke stap die je tijdens het hardlopen zet moet je lichaam drie keer je lichaamsgewicht opvangen. Het hebben van een klein beetje overgewicht kan dus al grote impact hebben op je knieën en schenen.
  • Te intensief sporten: Het te eenzijdig en te intensief sporten zijn de ergste veroorzakers van shin splints. Vooral bij hardlopen is het zeer belangrijk dat er op een juiste manier wordt opgebouwd. Je lichaam kan dan wennen aan de mate van intensiteit, waardoor je blessures kunt voorkomen. Bij opbouwen spreken we zowel over het opbouwen van afstand als het opbouwen van de intensiteit van de afstand.
  • Afwijkende lengte in de benen: Bij sommige mensen is het ene been langer dan het andere. Het probleem wat hieruit voortkomt is dat bij neergang de “klap” van opspringen en neerkomen niet evenredig wordt opgevangen. één been heeft dus veel meer te verduren dan het andere, wat al snel tot overbelasting lijdt in dit been.
  • Pronatie: In hardloopschoenen zie je vaak blokken zitten aan de binnenzijde van de voet. Deze blokken zitter er om hardlopers te ondersteunen die van nature naar binnen lopen (proneren). Pronatie komt bij hardlopers veel voor en kan goed in beeld worden gebracht bij het doen van een running analyse. Je koopt hiervoor dan afwijkende hardloopschoenen die als het ware helpen om weer recht te lopen. Je hardloopschoenen zijn één van de belangrijkste middelen om blessures te voorkomen.

DIT ZIJN DE SYMPTOMEN VAN SHIN SPLINTS

De klacht die het vaakst voorkomen als iemand last heeft van shin splints is het hebben van pijn in het scheenbeen. De pijn wordt vooral gevoeld aan de binnenkant van het scheenbeen, net iets boven de enkel. In het beginstadium van de blessure wordt de pijn alleen gevoeld bij belasting, maar gaat later over na pijn tijdens rust en bij belasting. Naast pijnlijke scheenbenen kunnen deze symptomen ook wijzen op shin splints:

  • Pijn aan beide kanten van het scheenbeen
  • Zeurende pijn in het voorste deel van het onderbeen
  • Pijn aan en langs het binnenste deel van het onderbeen
  • Een milde zwelling in het onderbeen

De pijn is tijdens hoger inspanningen en kan bij bepaalde bewegingen pieken.

HET BEHANDELEN VAN SHIN SPLINTS

De belangrijkste factor bij het genezen van deze blessure is het nemen van rust. Dit is vooral effectief als de klacht net ontstaat, als je al langer last hebt van shin splints dan is het raadzaam om te laten adviseren door een fysiotherapeut, zodat die je kan adviseren in:

  • Het dragen van de juiste schoenen die geschikt zijn voor jouw type voet
  • Het dragen van compressiekousen
  • Het doen van rekoefeningen voor je benen
  • Dragen van zooltjes

Als je klachten hiermee niet verminderen dan worden er vervolgens specifiekere behandelingen ingezet zoals dry needling, echografie of shochwave therapie.

UW SPECIALIST IN ENSCHEDE ADVISEERT U GRAAG

Fysiomedics heeft fysiotherapeuten die gespecialiseerd zijn in het behandelen en voorkomen van hardloopklachten. Samen met jou doen ze een running analyse om jouw manier van lopen te beoordelen. We helpen je bij het kiezen van de juiste schoenen en geven je een persoonlijk trainingsschema, zodat je op een verantwoordelijk en blessure vrije manier verder kunt met hardlopen.  Heb je vragen en wil je direct antwoord? Stuur ons dan gerust een Whatsapp bericht of neem contact met ons op.