Tennisarm

Een tennisarm is een niet bacteriële peesontsteking die voorkomt in de arm. De tennisarm blessure wordt ook vaak een tenniselleboog genoemd. Uit schattingen blijkt dat jaarlijks ruim 2 tot 3 procent van de bevolking in Nederland te maken krijgt met deze blessure. De blessure komt het vaakst voor in de leeftijdsgroep van 35 tot 55 jaar.

De symptomen van een tennisarm

Een tennisarm is simpel gezegd een chronische (blijvende) peesontsteking aan de buitenzijde van de elleboog. De pijn die gevoeld wordt heeft vaak een zeurend karakter en wordt met name aan de buitenkant van de elleboog gevoeld. Hoe heviger de blessure wordt hoe groter de kans is dat deze uitstraalt naar andere gebieden. De pijn kan uitstralen naar gebieden als de onderarm en de hand. Zit zijn de meest voorkomende symptomen die kunnen duiden op een tennisarm:

• Je hebt moeite met het oppakken van spullen
  • Je hebt last van zeurende pijn als je een computermuis gebruikt
  • In de ochtend heb je veel moeite om je arm te gebruiken
  • Je hebt last van pijn in het gebied waar de pees contact maakt met het bot
  • Je hebt veel last van zeurende pijn in de buitenzijde van de elleboog

behandeling met shockwave

De oorzaak van een tennisarm

Een tennisarm ontstaat door lange of korte intense overbelasting. Het risico op het ontwikkelen van een tennisarm is het grootst als er veel zwaar of herhaaldelijk werk wordt gedaan. Hier heeft de blessure zijn naam ook vandaan, omdat deze vaak ontstaat bij tennissers. De blessure ontstaat ook vaak bij beroepsgroepen als schilders en stukadoors. Door de constante belasting ontstaan er hele kleine scheurtjes in de aanhechting van de pezen aan de elleboog waaruit uiteindelijk de klachten ontstaan. In veel gevallen kunnen de klachten van de blessure een jaar aanhouden. Door het voldoende nemen van rust kan een tennisarm vanzelf weer overgaan, dit geldt echter alleen in de eerste fase van de blessure. Net als bij andere peesblessures ontstaat er lichte pijn die in verloop van tijd steeds in ergere mate toeneemt. De zeurende pijn begint bij het uitvoeren van lichte handelingen zoals het vastpakken van iets of bijvoorbeeld bij het knijpen in een voorwerp. Naarmate de ontsteking toeneemt wordt de pijn ook gevoeld in rust. Zodra de klacht langer dan drie maanden aanwezig is dan wordt dit in de fysiotherapie de “chronische fase” genoemd.

Wat te doen bij een tennisarm

In principe kan een beginnende klacht worden verholpen door voldoende rust te nemen en deze arm tijdelijk niet te gebruiken. Het verhelpen van de klacht door het nemen van rust heeft echter alleen effect in de beginfase. Als de klacht en dus de ontsteking zich al in een verder stadium begeeft dan is het verstandig om je te laten behandelen door een fysiotherapeut. Als een tennisarm nog niet chronisch is kunt u met de volgende tips voorkomen dat het erger wordt.

• Belasting verlagen, activiteiten aanpassen
  • Op de juiste manier belasten

Naast het gebruiken van de juiste materialen kunnen er een aantal rek en strek oefeningen worden gedaan:

• Steek je arm volledig gestrekt naar voren. Zorg hierbij dat de handrug naar boven wijst en de vingers naar beneden
  • Pak vervolgens met de andere hand de handrug vast en probeer de pols nog wat verder te buigen, doe dit totdat je spanning aan de buitenzijde van de onderarm voelt
  • Houdt dit tot 10 seconden vast en herhaal de oefening drie keer

behandeling epte therapie

Tennisarm en fysiotherapie

Fysiotherapie kan een zeer goede uitkomst bieden bij het verhelpen van een tennisarm. Bij Fysiomedics hebben we meerdere technieken die we kunnen gebruiken. We plannen samen met jou een intake waarbij we een echo van de desbetreffende pees maken.  Aan de hand van de eerste screening van de klacht wordt er bepaald of de klacht moet worden behandeld met shockwave therapie of de nieuwere EPTE therapie vorm. Als er tot behandeling over wordt gegaan dan leggen wij uit wat de behandeling in gaat houden. Wij vertellen jou uitgebreid hoe de behandeling in zijn werk gaat en wat je kunt verwachten. Voor een EPTE-behandeling geldt dat er eerst behandeld word. Daarna bespreken we het oefenprogramma aan de hand van EPTE-agenda. Een EPTE behandeling is een wekelijkse behandeling die we 4-6 maal herhalen. Er wordt nooit vaker dan 1 maal per week EPTE gebruikt. Als laatste wordt er een evaluatie moment ingepland en (als dit nodig is) eventuele vervolgstappen ondernomen.

Wij verhelpen graag jouw klacht

Fysiomedics heeft naast de juiste apparatuur vele deskundige fysiotherapeuten die al veel patiënten van hun klachten af hebben geholpen. Wil je weten hoe we jou kunnen helpen? Neem dan nu contact met ons op en we informeren je graag!